Beletristică · cărți cu țepi · Dragoste cu țepi · Literatură contemporană · Young-Adult

Recenzie ”Îți voi dărui soarele” de Jandy Nelson

2016-09-17-09-51-40 În articolul anterior am clasat acest roman uimitor pe primul loc în topul celor cinci cărți pe care le-am citit vara aceasta. Vara care și-a făcut bagajele și ne-a părăsit în favoarea frunzelor multicolore, a hainelor groase și a unei căni de ciocolată caldă cu aromă de scorțișoară, acompaniată de o carte la fel de delicioasă și îmbietoare.

Mi-am recitit de curând articolul anterior (îl găsiți aici.) și am realizat că cele câteva cuvinte de laudă așezate lângă poza cărții nu sunt de ajuns pentru a o descrie. Așa că am hotărât să fac o recenzie completă; o recenzie care să îi facă dreptate acestei cărți ale cărei file nu sunt legate cu ață obișnuită, nu sunt lipite cu super glue, ci cusute atent cu înseși razele Soarelui.

Asta e adevărata lui postură, cu capul în mâini, tristețea sărind din el direct spre mine. (PORTRET: Un băiat se face praf și pulbere)

Romanul ni-i aduce în prim-plan pe Noah și pe sora lui geamănă Jude, doi preadolescenți care se completează unul pe celălalt așa cum nu am mai văzut până acum. Nu se completează prin asemanare; identitate, ci prin cât de diferiți și totuși la fel sunt. Noah este copilul tăcut, timid, retras, care de-a lungul romanului se îndrăgostește de carismaticul băiat din vecini, de modelul din clasa de pictură, de orice îi atrage atenția. El este artistul în devenire care își povestește sentimentele și gândurile mult mai bine prin artă decât prin vorbe. Copilul care își creionează viața așa cum o vrea el să fie.

tumblr_oatub8f7no1rb2lmko5_500

Iar dacă Noah e minusul, de cealaltă parte a spectrului, Jude este plusul. Excentrica, vorbăreața, sociabila Jude, care emană energie și culoare cât pentru cei doi la un loc. Jude este și ea o artistă, bineînțeles: modelează siluete feminine în nisip, își dorește cu mâinile, creează rochii pe care le și poartă cu mândrie, descoperă tainele machiajului -în special puterea rujului roșu-, sculptează în piatră și se joacă cu inimile băieților și ale tuturor celor din jurul ei. (este și asta tot un fel de artă)

În ciuda acestui contrast puternic dintre personalitățile lor, cei doi frați sunt una si aceeași persoană. Acest lucru se schimbă din păcate deodată cu creșterea lor, cu venirea liceului, cu prima dragoste, iar persoana pe care o formau cu câțiva ani în urmă a fost împărțită în două, rătăcind acum incompletă pe Pământ ]n căutarea iubirii.

-Când oamenii se îndrăgostesc, izbucnesc în flăcări.

Povestea este narată atât din perspectiva lui Noah, cât și din cea a lui Jude. Noah ne spune începutul, Jude încheie povestea. Sincer, mi-au plăcut mai mult părțile narate din perspectiva băiatului. În ciuda faptului că Noah are treisprezece ani în amintirile povestite, acesta dă dovadă de mai multă maturitate decât o face Jude la cei șaisprezece ani pe care îi are. Dacă vă veți hotărî să citiți romanul, veți înțelege ce spun. 🙂

tumblr_oatub8f7no1rb2lmko3_500

Am citit cu mare plăcere cartea, a fost o lectură pe cât de ușoară, pe atât de complexă și interesantă. Aștept cu nerăbdare ecranizarea. Îți voi dărui soarele este genul de carte care scoate din tine acel fan care nu doar apreciază un lucru sau o persoană, ci obsedează după el/ea. Cel puțin asta a făcut din mine. Vreau mai mult; am nevoie de mai mult. Vreau să văd personajele, să le aud vorbind, să văd peisajele și portretele fantastice ale lui Noah descrise a fi mai mult decât geniale.

”Și te iubesc cu zâmbet, plâns, suflare, / Cu viața mea! – și Domnul de-mi ajută / Te voi iubi în moarte și mai tare.”

Am reflectat mult asupra cărții după ce am devorat-o. M-am întristat când am ajuns la sfărșitul acesteia…aș citi-o la infinit. M-am îndrăgostit de Jude, de Noah, de Brian și de Garcia. E imposibil să nu o faci, pentru că emană pur și simplu iubire oriunde merg, în ciuda faptului că toți au răni adânci, care încă se vindecă. Probabil asta m-a făcut să îi îndrăgesc atât de tare. M-au convins că iubirea există și după ce ai primit cea mai dură lovitură din viața ta. Pentru că iubirea e mereu acolo. Așa cum și Soarele e mereu acolo. Aceste personaje mi-au dăruit iubire și alinare. Această carte, așa cum anunță și pe copertă, mi-a dăruit Soarele. 😀

Adoptă cartea: Libris | Elefant | Editura Epica