Beletristică · Literatură contemporană · Literatură română

Recenzie ,,Morții mă-tii” de un Cristian

Pe morți să-i astupi cu pămînt, pe vii să-i îngropi în hîrtii!

mortii-ma-tii_1_fullsize

Morții mă-tii este opera de debut a lui Cristian Cosma, directorul editurii Casa de Pariuri Literare, unde a și fost publicată cartea, sub pseudonimul un Cristian. Autorul, auto-intitulându-se un personaj literar auxiliar, nicidecum scriitor, ne oferă o autobiografie aparte.

Autorul, un bibliofil prin excelență, încă de mic, expune mai multe întâmplări, nu în neapărat cronologice, din viața sa de până acum, divizată în perioade: copilăria, adolescența, elevul și, mai apoi, studentul, militarul, fiind oferită chiar și o incursiune în ceea ce privește primele lui locuri de muncă în domeniul cărților.

Un realist, mai presus de toate, Cristian Cosma oferă amănunte cât se poate de uimitoare și intrigante, în prima parte a cărții – unde acțiunea se petrece la Buzău, orașul său natal – despre regimul comunist, despre obiceiurile și tradițiile vremii. A reprezentat una dintre puținele ocazii de până acum care mi-au înlesnit înțelegerea generației MM, adultul metamorfozându-se în copil. Inocența se interferează cu realismul întreprins prin intermediul rememorării, fapt ce constituie un act al verosimilității aproape neașteptat de bine relevat.

Probabil că, dacă n-aș fi fost născut în 2000, aș fi putut rezona mult mai bine cu jocurile descrise, cu viața la sat, dar sentimentele copilăriei sunt, cred eu, aproximativ aceleași, la cam toată lumea.

Mai departe, se face trecerea de la stilul lejer, presărat cu un umor delicios, printr-un capitol intermediar, în care dorința de revoltă, de rebeliune, începe ușor să prindă contur – într-un cuvânt, Maturizare.

Disprețul față de foarte multe lucruri și persoane se face resimțit în finele cărții, în perioada studenției și milităriei. Un subiect foarte bine atins de autor, în calitatea sa de director de editură, este acela al pieței literaturii contemporane, al falsei promovări. Al cărților ca o industrie și mai puțin ca un prilej de culturalizare.

Nu-i așa, porumbelule, c-o să mă recomanzi la noutăți? Cu megafonul, la ofertă în supermarket, la turneul de lectură prin cimitire, super ofertă! Facem un 69, baby, și te pun impresar? Tu vei fi a mea! Blurbistă, poate ajungi agent literar, dragă, în doi-trei ani spargi piața, că-i virgină. Himenul editorial te cere, my love! Sparge-l, mica mea animatoare! Te fac celebră, vedetă literară, te invită la România Cultural să vorbești la 0,02% audiență despre planurile carierei de succes în domeniu. Sparge-i! Fă-i să muște din gogoașa cu gem generaționist! Specialist privit cu ochii care prețuiesc certitudinile scrise pe fruntea ta. Cu markerul! Ce zici, piarista lu’ tata? Începi cu fluturași, bagi la ziare, reviste, almanahuri. Bagi un blog. Anunți prima ediție prin sms! Push marketing! A doua? Ediția de lux! Textilă! Sonoră! Bilngvă! Morse! Braille! Ediția necenzurată, nescrisă, ediția edițiilor.

Lecturând finele volumului, mi-am amintit foarte mult de ideile evidențiate în Cum a ars-o Anghelescu o lună ca scriitor de succes a Cristinei Nemerovschi, care cred că mi-a plăcut puțin mai mult, din acest punct de vedere. Dar, dincolo de toate, Morții mă-tii de un cristian a reprezentat o lectură delicioasă, o pendulare între umoristică și realism, între trecut și prezent, între mentalitățile pe care nu le voi putea cunoaște niciodată cu adevărat și cele pe care le știu prea bine. Totodată, îmi permit să afirm că, spre deosebire de modelul Gabrielei Firea, Cristian Cosma este scriitor, și unul chiar bun, surprinzând mai ales printr-un puternic simț al detaliului, dar și printr-o memorie așa cum rar am întâlnit. 🙂

Recomand, așadar, să citești (,) în morții mă-tii! 😀

Adoptă cartea: site-ul editurii CDPL

IMG_8819