Beletristică · Dragoste cu țepi · Dramă · fantasy · Literatură contemporană · Young-Adult

Recenzie „Blestemul câștigătorului” de Marie Rutkoski

De când cu minunatele cărți de la Leda Edge, simt că îmi trădez principiile de cititor. Mă rog, unul dintre ele cel puțin. Acela de a nu judeca o carte după copertă. Ok, recunosc, am cumpărat Blestemul câștigătorului mai ales pentru copertă. Aruncați cu pietre în mine, judecați-mă, merit. DAR TOTUȘI, COPERTA ♥ Literele argintii și tânără fermecătoare fac o simplă copertă să pară atât, dar atât de sofisticată și…fancy. Da, ăsta e cuvântul. Coperta asta e al naibii de fancy.

Mi-e greu să vorbesc despre acțiune în sine, deoarece o găsesc copleșitoare. Într-un sens bun, evident. Acum regret că am fost atât de sceptică cu privire la romanul ăsta; mă așteptam să fie cu YA agreabil, clișeic, cu personaje adolescentine care iubesc și totul e roz și frumos într-un final. Păi, m-am înșelat. Firul narativ e extrem de complex, acțiunea fiind chiar greu de urmărit pe alocuri, iar personajele sunt destul de bine individualizate.

Valorienii sunt cei care au câștigat războiul împotriva herranilor, le-au confiscat pământurile, aceștia devenind niște sclavi în propriile case, niște simple obiecte de comerț.

“The god of lies must love you, you see things so clearly.”

Kestrel, valoriană pur sânge, o eroină curajoasă și înzestrată cu cele mai frumoase calități, îl cunoaște astfel pe Arin, un herrani ajuns sclav. Și ce se întamplă atunci când, Kestrel, fiind îmbolnăvită de blestemul câștigătorului, ajunge să îl aibă în robie chiar pe Arin? Cum se întrepătrund destinele celor doi și ce e, de fapt, bogăția?Imagine book, books, and winners curse

Kestrel e personajul meu preferat. O asociez pe bună dreptate cu Katniss din Jocurile Foamei sau Tris din Divergent. O tânără curajoasă, înțepată, cu victoria în sânge, o tipologie care o scoate în relief, făcând-o să pară un spirit real, nicidecum o ființă de hârtie.

Pe Arin nu l-am suportat la început absolut deloc. Îngâmfat și nehotărât, un puști imatur și nerespectuos care nu-și cunoaște de lungul nasului. L-am detestat, pur și simplu! Simpla lui prezență în paginile romanului mă indigna. Însă, odată ce a fost vândut drept sclav lui Kestrel, ceva s-a schimbat în Arin. A ajuns la un apogeu al maturității sale, vorbele lui aveau acum un sens, iar el părea că s-a trezit dintr-o comă de lungă durată. Evoluția lui a fost surprinzătoare din toate punctele de vedere, și cred că el a fost cu adevărat deliciul cărții.

“Arin wondered if she would lift her eyes, but wasn’t worried he would be seen in the garden’s shadows.
He knew the law of such things: people in brightly lit places cannot see into the dark.”Imagine beautiful, gif, and beauty

Blestemul câștigătorului e un roman sublim, o poveste despre ce înseamnă cu adevărat să învingi, o poveste de dragoste (ne)împlinită și un final care te face să vrei mai mult. Un YA care nu e chiar un YA, scris cu noblețe și sinceritate, fiind atât de adevărat încât pasaje din el ți se scurg prin vene (și lacrimi o să ți se scurgă pe obraji).

Adoptă cartea: site-ul editurii/Libris/Elefant