Beletristică · Literatură contemporană · Literatură română · Poezie

Recenzie ,,unde luna acoperă țărâna” de Eva Precub

unde-luna-acopera-tarana-eva-precub.jpg

,,Recenzie” sună mult prea tehnic pentru ceea ce este unde luna acoperă țărâna a Evei Precub. Cum mi-aș permite să afirm despre o asemenea creație, despre sufletul unui Om, despre durere, despre dragoste, despre urlet, despre frumusețea urâtului că este într-un anume fel. Într-o oarecare măsură, este atât cât putem să îl vedem. Sau cât vrem să îl înțelegem, chiar dacă ar fi aproape imposibil. Și totuși, viața se bazează pe imposibil, sau mai bine zis, pe aspirația la el.

În primul rând, aș dori să o parafrazez pe colega mea, Arianna, care opina că cine nu a plâns citind poezie, nu a citit-o pe Eva. Cum să nu vrei să plângi, când cea mai mare parte din creație vine din durere?

Universul aproape ireal al Evei nu iartă nimic și nici nu trebuie să o facă. Inocența se împletește cu macabrul, apropierea cu depărtarea, țărâna cu… luna, pentru a crea un Tot. Frumusețea nu se bazează pe idealuri, ci pe trăire. Pe durere. Pe sânge lins în absența celuilalt. Aș spune că frumusețea e în noi, dar…

ne legănăm beznele

căutând îndurare și lumină

 

ni s-a spus simplu

oameni

M-am bucurat nespus să văd că exemplarul meu are câteva pagini dublate. Sunt aproape sigur că numai al meu e așa. Ploaia poate să-l fure și să mi-l dea înapoi schimbat, pentru că va fi la fel, dar întotdeauna diferit. E suflet de vreme albastră, cu trupul unei flori presate, mov, între paginilecinci și șase. E umbrela mea. Vântul nu o va lua niciodată. Asta, dacă nu devin eu vânt.IMG_5499.JPG

Puținele momente în care îmi mai doresc aer, în care nu-mi caut o rochie albă și în care nu simt anotimpurile sunt datorate oamenilor precum Eva Precub.

[…] Îți place să scrii despre nebuni […]

Scriu despre ,,nebuni” pentru că trăiesc. Cât trăiesc. Când stingeți lumina, luna noastră va muri și ea și nu voi mai avea ochelari să văd ce culoare are țărâna.

Îți mulțumesc, Eva. Marea, care era doar un labirint, are acum și aer. Sper să-mi ajungă, până la următoarea ta carte.IMG_5500.JPG

(mi-a venit să scriu asta pe moment, nu mai știu de ce)

Leave a Reply

