Beletristică · Literatură contemporană · Literatură română · Proză scurtă

Recenzie ,,Instinct” de Ioana Duda

 

Instinct de Ioana Duda.jpgDe când am văzut coperta cărții Ioanei Duda, Instinct, la secțiunea în pregătire pe site-ul Editurii Herg Benet, am simțit că este o carte pe care trebuie neapărat să o am și s-o citesc. Figura feminină misterioasă, cu ochii acoperiți de un păr perfect și învăluită în plăcerea viscerală, dar atât de fascinantă a fumatului, pe care o împărtășesc, te atrage inevitabil, dar nu prin finețea sa feminină, ci prin absoluta sa relativitate și libertate de interpretare a conotațiilor. Autoarea a fost destul de drăguță încât să-mi trimită un exemplar, pentru recenzie.

Venit de la drum lung, am tresărit văzând volumul pe biroul meu. O parte din textele din Instinct sunt culese de pe blogul autoarei, de care, spre rușinea mea, nu auzisem până atunci, dar pe care îl citesc acum, cu regularitate.

Ioana Duda este, la prima vedere, genul de persoană care radiază și te umple de fericire, prin simpla ei prezență. Colecția de proză scurtă Instinct reușește să te poarte prin cămăruțe și sertare ale sufletului tău, pe care ai uitat de mult că le ai, le-ai îngropat, chiar și involuntar.

Dacă ar trebui s-o descriu pe Ioana, cea prezentă între coperțile universului pe care mi l-a dat de bună voie, în format de 13 pe 20, într-un cuvânt, acel cuvânt ar fi, cu siguranță, directă. Delicios de directă, cu o scriitură care mușcă din tine pe absolut toate părțile, dar o face cu o bunătate așa cum rar am întâlnit. Ioana Duda.jpg

Pe parcursul lecturii, toate sertărașele de care vorbeam mai devreme se deschid, cu sau fără voia ta. S-ar putea să te sperie, să te înveselească, iar apoi să te facă să tremuri incontrolabil. Ioana Duda crede în puterea cuvântului mai mult decât orice (nu al domnului, desigur). Pentru că aceste litere, semne de punctuație și mai ales spații între rânduri vin mai ales din noi. Trebuie doar să știm să le citim, pentru a le (re)scrie.

Autoarea conștientizează esența și condiția umană, pe care nu vom putea s-o depășim niciodată. Și poate că nici nu trebuie. Totul stă în… Instinct, adică în noi. Cele 171 de pagini ale cărții au curs în șuvoaie și, la sfârșit, nu puteam să cred că se terminase… tocmai pentru că a fost exact opusul. Când deschizi o carte, când o citești, când o termini înaintea poveștii…, așa cum spunea Ștefan Caraman.

Eu te ucid în mine, beibi, dacă mi-ai tras-o în inimă. Și mort rămâi. Poți să dormi pe preș. Să faci poduri de flori. Poate e rău, beibi. Că toți oamenii merită o a doua șansă. Dar nu la început. La început arzi. Tot în cale. La început nu merge cu focul dat pe minim, să nu se ardă tocănița. La început arzi la foc încins. Arzi mâncarea și muști din celălalt. Până urlă de durere. Și apoi, pentru că te căiești, îl lași să te sfâșie.

Dincolo de toate, mărturisesc că mi-e foarte greu să spun ceva concret despre Instinctul Ioanei Duda. E în ea și e în fiecare dintre noi. Vreți să vedeți sufletul unui om, care se dezbracă în fața voastră, de haine, de măști, de piele, de carne și de organe, fără să ceară mare lucru în schimb? Citiți Instinct. Citiți-o și trăiți-o.

În încheiere, îmi rămâne doar să spun că mă bucur din suflet să te cunosc, Ioana și îți mulțumesc că ești.

Ești, cu adevărat.

IMG_5237.JPG

Adoptă cartea: Herg Benet Elefant Libris eMag

Pe Ioana, o găsiți aici.

 

Leave a Reply

